„ Nie wystarczy wiedzieć, trzeba to stosować,
Nie wystarczy działać, trzeba jeszcze chcieć”.
/Goethe/
Przedszkolny wykaz programów realizowanych w roku szkolnym 2017-2018 w PNZG -[kliknij aby otworzyć]
Podstawę wychowania przedszkolnego realizujemy korzystając z rekomendowanego przez Ministerstwo Edukacji Przedszkolnej programu oraz programów własnych opracowanych przez nauczycieli.
Podstawę programową realizujemy przede wszystkim w oparciu o program „Ku dziecku” – B. Bilewicz-Kuźmy i T. Parczewskiej. Treści zawarte w tym programie uwzględniają pracę z wychowankiem, opartą na działaniu, indywidualizacji i różnicowaniu we wszystkich obszarach jego aktywności.
Realizacja programu „Ku dziecku” wymaga od nauczyciela stosowania metod mających wpływ na przyswajanie, zdobywanie, przeżywanie i działanie dzieci. Autorki programu omawiają 4 grupy metod. Są to:
- grupa metod asymilacji wiedzy – pogadanka, praca z książką,
- grupa metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy – metody sytuacyjne, burza mózgów, gry dydaktyczne, obserwacja i pomiar
- grupa metod waloryzacyjnych/eksponujących – metody impresyjne i ekspresyjne
- grupa metod praktycznych – metoda ćwiczeń utrwalających, metoda ćwiczeń terenowych i technicznych, prace hodowlane, prace społecznie użyteczne, udział dzieci w różnych akcjach, metoda stawiania zadań, metoda projektów
Jesteśmy przedszkolem promującym wychowanie prozdrowotne i proekologiczne. Skupiamy się na zagadnieniach ochrony zdrowia, kształtowaniu postaw dzieci wobec świata przyrody i wybranych zagadnieniach ekologii. Nasz program nosi tytuł „Pokolenie młode dba o zdrowie i przyrodę”.
Głównym celem naszego programu jest wszechstronny rozwój dziecka w kontaktach ze światem przyrodniczym, społeczno-kulturowym i technicznym. Chcemy nauczyć dzieci „życia w zgodzie z przyrodą”. Świat przyrody to bogactwo różnych ekosystemów, zwierząt, roślin, to też zjawiska przyrodnicze, to również my – ludzie. Przyroda to tez wiele form, kształtów i barw umożliwiających rozwijanie wrażliwości estetycznej, ekspresji i zainteresowań.
Wiąże się to z realizacją takich celów jak:
- umożliwianie obserwowania i oglądania, poznawania i przeżywania, doświadczania i badania, wypowiadania się oraz działania i tworzenia,
- kształtowanie wyobrażeń i pojęć przyrodniczych. odpowiedzialności za stan przyrody w najbliższym środowisku,
- uświadomienie dzieciom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych i nasze życie.
- ukazywanie zależności pomiędzy działalnością człowieka a stanem środowiska oraz umożliwienie podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu,
- rozwijanie aktywności i zdrowego stylu życia
Z powyższych celów wynikają zadania dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci. Chcemy, by nasz wychowanek:
1) w zakresie rozwijania aktywności i zdrowego stylu życia:
- był sprawny fizycznie i świadomie uczestniczył w aktywnych formach rekreacyjno – sportowych,
- posługiwał się przyborami, narzędziami i materiałami podczas zabawy, nauki i prac użytecznych,
- uznawał normy i zasady obowiązujące w środowisku,
- dbał o swoje bezpieczeństwo i innych,
- miał nawyki kulturalno – higieniczne i opanowane czynności samoobsługowe,
- znał zasady zdrowego żywienia.
2) w zakresie obcowania z przyrodą:
- aktywnie uczestniczył w poznawaniu przyrody,
- przyswoił umiejętności: dostrzegania zjawisk w ekosystemach, przewidywania i oceniania skutków zjawisk przyrodniczych oraz działalności człowieka,
- uczestniczył w pracach hodowlanych np. pielęgnacja roślin, opieka nad zwierzętami.
3) w zakresie wybranych zagadnień ekologii:
- znał motywy i sposoby kształtowania i ochrony środowiska,
- poznał rośliny i zwierzęta chronione,
- rozumiał znaczenie powietrza i wody w przyrodzie oraz życiu człowieka, znał przyczyny i skutki ich zanieczyszczenia,
- potrafił wyszukać i zgromadzić informacje,
- uczestniczył w happeningach i uroczystościach związanych z ekologią, np.:
- Dzień Wiosny – 21 marca,
- Światowy Dzień Meteorologii – 23 marca,
- Tydzień Czystości Wód – od 1 do 7 kwietnia,
- Światowy Dzień Ziemi – 22 kwietnia,
- Dzień Leśnika – pierwsza niedziela czerwca,
- Dzień Ekologa – 19 września,
- Dzień Ochrony Przyrody – 30 września,
- uczestniczył w selektywnej zbiórce surowców wtórnych.
W realizacji tego programu będą stosowane przede wszystkim metody dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci. Są to:
- z metod badawczych –doświadczenia i eksperymenty w naturalnym środowisku oraz w sali zajęć,
- z metod oglądowych – obserwacja, pokaz, prezentacja, film, obraz,
- z metod słownych – pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wiersz, inscenizacja.
Prezentowana koncepcja przedszkola promującego zdrowie wyznacza nurt, którym będziemy podążać razem z dziećmi. Kompleksowy program wymaga w jego dalszym tworzeniu aktywnego uczestnictwa nauczycieli i rodziców.